Kauhajoen mejä-koe

Todistusaineistoa, Tuurissa oltiin

Viikonloppu sujahti taas vauhdikkaasti ja aivan liian nopeasti. Varmaan kerroinkin jo aiemmin siitä mejä-kokeesta joka oli tarkoitus pitää Pääsiäisenä. Lumitilanne koepaikalla, Kauhajoella, oli silloin vielä kokeen järjestämiselle huono, joten koe siirrettiin. Kokeen uudeksi päiväksi siis osui 22.5. Lähtijänä valmiille kokeelle oli Jone. Viime keskiviikkona noin kello 22 varmistui, että peruutuksien takia myös Jimi pääsisi mukaan kokeeseen. Eli matkaan lähdettiin sitten Jonen, Jimin sekä isännän siskon Kikan kanssa.

Evästä ennen teltan pystytystä

Lähdimme matkaan hyvin pakatulla autolla lauantaina kello 7. Matkalla pidettiin yksi tauko ja lauantain päätepysäkki oli Tuurin kyläkauppa. Pientä erähenkeä piti pitää yllä, vaikka koejälki olisikin valmiiksi tehty. Siispä shoppasimme lauantain Keskisen ostosparatiisissa ja illalla pystytettiin teltta leirintäalueelle. Telttailu meni ihan hienosti, mitä nyt suhtellisen kylmä yö aiheutti teltassa tiivistä tunnelmaa. Otin jossain vaiheessa omassa pesässä nukkuvan Jonen omaan makuupussiini ja sen jälkeen meillä olikin oikein lämmintä. Jimi onneksi oli älynnyt mennä omassa kopissaan peiton alle ja säilynyt hyvin paleltumiselta.

Nähtävyyksiä iltalenkillä

Sunnuntaina lähdettiinkin sitten taas hyvissä ajoin kohti Kauhajokea. Yö oli nukuttu suhteellisen huonosti, mutta into ja odotukset tulevasta päivästä auttoivat jaksamaan. Olimme hyvissä ajoin Kauhajoella ja siellä olikin oikein lämmin vastaanotto.

Arvonnan jälkeen selvisi koirien järjestys ja Jone tuli aloittamaan päivän omalla suorituksellaan. Jimille puolestaan koitui VOI-luokan toinen jälki. Eli Jonen suoritus tuli nopeasti enkä kerinnyt edes jännittämään sitä. Ainoa mitä jännitin oli se, miten Jonen tassut kestäisivät maastoa, sillä sen tassusta aukesi antura lauantain viimeisellä pissilenkillä.

Ja sitten itse suoritukseen:

Suorittajana Jone, jälki 19,20 tuntia, tuomarina Jarmo Nummijärvi
Rauhallinen matkaan lähtö. Maa- sekä ilmavainuinen työskentelytapa. Mukava vauhtinen, hyvin jäljellä pysyvä jäljestämissuoritus. Kulmat tarkasti ja makaus merkattiin ykkösosuudella. Toinen kulma tarkasti ja makaus merkattiin. Ajan puitteissa kaato löydettiin.
Tulos AVO 1 / 46 pistettä

Ja tässä sitten toisen Sheriffin suoritus:

Suorittajana Jimi, jälki 24,20 tuntia, tuomarina Jarmo Nummijärvi
Jimi opastetaan jäljelle. Pääosin maavainuista ja sopiva vauhtista jäljestystä. Makauksista 1 ja 3 lievästi merkaten. 2 ja 4 makaus yli merkkaamatta. Kulmat suhteellisen tarkasti. Katkolla pieni rengastus jäljen takana. Suorat osuudet jälkiuralla. Kaadolle pysähdyttiin. Jos makaukset merkattaisiin paremmin niin pisteitä enemmän.
Tulos VOI 1 / 44 pistettä

Eli molemmat pojat toivat hienot tulokset. Pitää olla kavereille kiitollinen, mutta pientä kiitosta pitää kyllä ottaa itselleenkin. Jimin kanssa ei ole makauksiin juuri kiinnitetty huomiota ja sen huomaa. Koira ei todellakaan pysähdy siihen tutkimaan. Jonen kanssa makaukset on harjoiteltu ajan kanssa ja niinpä se sitten kaivaakin makauksella tyytyväisesti sepä jopa syö sitä. Siispä Jasun kanssa pitäisi olla tieto ja taito, joten ei muuta kuin harjoittelua kehiin.

Alla vielä arvostelut vertailun vuoksi:

Kiitokset Kauhajoen metsästysseuralle ja tuomari Nummijärvelle rennosta ja hyvästä kokeesta!

23. toukokuuta 2011 klo 23.02 MM kirjoitti...

Loistavaa pojat! Paljon onnea hienoista tuloksista! :) Onko teillä jo pokaalikaappi pystyssä? ;)

Meilläkin muuten käytiin viikonloppuna leikkimässä verisen sienen kanssa lepikossa. Ei tosin yhtä hyvin mennyt kuin teillä.

24. toukokuuta 2011 klo 15.48 Sohvi kirjoitti...

Komiasti on pojilla mennyt, onnea! Ei mikään turha reissu siis :)

24. toukokuuta 2011 klo 21.23 Sheriffit ja palvelusväki kirjoitti...

Mauri ja Roope: Isommat pojat kiittävät! Pokaalit yritetään mahduttaa vitriiniin muiden joukkoon, mutta tiukkaa taitaa jo hyllyllä tehdä :) Mukavahan se on tuollaisen takia uusi hylly / vitriini hommata. Toivottavasti vaan sittenkin samanlainen putki pysyy yllä.

Oliko teidän treeneissä kumpi herra vai molemmat osallisena? Itsellä olisi tarkoitus treenata Jasu tänä kesänä, jotta olisi sitten AVO-luokkaan varakoira. Jonehan taitaa jäädä nyt sairaslomalle vähäksi aikaa. Tai katsotaan nyt mitä eläinlääkäri huomenna sanoo ihon kunnosta.

Sohvi: Herrat kiittävät! Vaikka tulosta ei olisi tullutkaan ei reissu olisi ollut turha, sillä Tuurissa oli paljon nähtävää. Toki mielellään toimme tullessamme myös hienot tulokset. Tästä on hyvä jatkaa.

25. toukokuuta 2011 klo 9.07 pau.heikkila@gmail.com kirjoitti...

Onnea team sheriffit! Tuttuja maisemia:)

4. kesäkuuta 2011 klo 14.25 Anni kirjoitti...

Huippua pojat! ONNEA!

4. kesäkuuta 2011 klo 22.01 Sheriffit ja palvelusväki kirjoitti...

Pau, Alma ja Anni: Kiireidemme keskeltä kiitämme onnitteluista. Koirat ovat ehdottomasti pokaalinsa ansainneet ja emäntä onkin ylpeänä ne asetellut jo vitriiniin.

9. kesäkuuta 2011 klo 1.00 MM kirjoitti...

Sheriffejä odottaa haaste meidän blogissa.

Ja aiemmin esittämääsi kysymykseen, kyllä, kumpikin oli mukana. Blogista voi lukea mitä kaikkea matkan varrella tapahtui. :)

9. kesäkuuta 2011 klo 21.26 Sheriffit ja palvelusväki kirjoitti...

Mauri ja Roope: Otamme haasteen vastaan! Yritämme etsiskellä viimeistään viikonloppuna sopivan kuvan ohjeiden mukaisesti :)